söndag 24 oktober 2010

Tävling i regn och badvänliga planer.

Bild från ljusspelet i gästhamnen i fredags kväll.  Det belysta trädet är ett klipp från en videofilm.
En vecka med mycket träning är över. Tyvärr har jag fått stressa mycket för att lära Si-Si de nya klass2momenten eftersom vi inte haft så lång tid  på oss. I måndags satt momenten skapligt. Rutan från 5 meter, hopp, apportering och fjärr. Så det såg bra ut. På tisdagen gick rutan från 10 meter bra. Då krånglade apporten. Hon sprang villigt ut stannade och ville inte ta den.Jag löste detta. I fredags vägrade hon hoppa. Satt bara kvar och tittade på mig. Samma sak på lördagen. På kvällen gjorde ja gett provisoriskt hinder hemma och lyckades får henne att hoppa.
Efter en vecka med mestadels fint väder kom regnet lagom till dagens tävling. Dessutom krångler mitt senast bytta knä en del. Jag har problem med språngmarschen  eftersom knät krånglar, så det är nog bara adrenalinet som gör att jag kan springa. Man får egentligen inte springa med knäproteser men vår språng är mest ett hastigt gående. Nåja regnet satte sina spår tolv anmälda blev åtta. Planen var minst sagt plaskblöt.
I dag fickSi-Si hoppa 2 gånger  på uppvärmningen och det funkade så jag var positiv när vi gick in på planen.
Platsliggningen  skedde i vatten p.g.a. snöfallet och regnet. Platsen där jag la henne såg rätt torr ut tills hon la sig då kom vattnet fram under henne. Hon låg jättebra i hela momentet.10 p Fria följet gick fint i leran  och hon verkade jättefin. Vi fick 8,5 något ss. Läggandet var kanonbra. det bara plaskade till 10. inkallningen full fart och tvärstopp. Hon "frös i ståposition så hon stog på tre ben. 10 p. Sedan spökade det ordentligt. i rutan. Hon visste inte var den var så det blev dk:n utan resultat.0p.  Sedan fortsatte eländet. Gick ut och stannade en meter och vägrade hämta apporten. I hoppet samma sak vägran. I fjärren fick vi 8 efter en korrigering i sättandet.
Totalt blev det 120 poäng vilket räckte till en femte plats. Jag trodde bestämt att vi skulle bli sist.(8)
Jag har ingen bra bortförklaring, men det känns lite konstigt att hon inte tar några dk. utan att hon bara låser sig.  Trota detta är jag jättenöjd med hennes första moment som gick kanon. Nu får jag försöka att lösa låsningarna..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ni var duktiga som åkte i dag när det var så regnigt. Många fina betyg innan "strulet" men det får du nog snart ordning på. Jag och Sol har inte vågat starta 2:an ännu. Ha det så bra.
Hälsn.
Anna och Sol

Tages bildblogg sa...

Hej Anna.
Ja men i bland kan det vara dumt men Si-Si bryr sig inte om regn och lera.
Får försöka lösa problemet med hennes vägran.
Väntar på att Si-Si ska börja löpa denna månad.
hoppas att se er igen.
Tage

Lena & Dacke sa...

Låsning i hundhjärnan är vanligt förekommande, önskar ibland att jag kunde tränga in i Dackes hjärna.
Glöm låsningen, nästa gång är det säkert upplåst igen:-)

Anonym sa...

Roligt att träffas igår men vädret var förjäkligt. Tycker våra hundar var tappra som låg i regnet.Nej vi glömmer gårdagens prov och blickar frammåt :):)
Kram Susan & Porsche

Tages bildblogg sa...

Tack Lena för stödet. Jag hoppas att du har rätt Lena och det har du nog.

Jo Susan. Dom var tappra i blötan så vi ska vara nöjda. Vår tid kommer nog någon gång.
Tage