söndag 13 maj 2012

Lydnadschampion med visst besvär.

Si-Si har lite "baksmälla" i dag

I lördags tävlade vi på Märsta Sigtuna BK och det blev en ny upplevelse. Regnskurar och  lite kyligt. Jag har tävlat där för länge sedan men dagens tävling  blev ändå lite överraskande.
Redan när jag gick in på platsmomenten märkte jag lite oro på Si-Si. På sittande flyttade hon en tass och på ligg vred hon sig lite så det blev det 9,5 och 9 . Vi startade tvåa så jag hade gått om tid att värma henne så efter en grundlig uppvärmning kändes hon ganska lugn.
Fria fljet kände jättebra och vi fick 8,5. Zätat  gick bra vi rundade lite i en vinkel så vi fick 9,5. Inkallningen fungerade perfekt, 10. Så flyttade vi ut  mot kanten av banan ungefär där vi haft platsmomenten under den stora kraftledningen. Skickade Si-Si mot konen i sågspånsringen. Hu rusade sikrakt ut mot konen men en halv meter från cirkeln vek hon av åt höger och följde cirkeln tlls jag stannade henne klockan tre. Sedan skulle jag dirigera in henne knappt metern in i cirkeln men där tog det stopp. Hon vägrade gå in så det blev 0.
Innan dir.apporteringen  blev jag lite rädd att hon inte gillade sågspånsringen. Skickade i väg henne och det blev full fart igen så jag hann knappt stanna henne i ringen. Kallade tillbaka henne för att vara säker å att hon var i cirkeln. Apporteringen gick sedan bra. Så man undra ju varför hon strulade vid rutkonen. Sedan avslutade vi med tre 10:or. Totalt fick vi 266p vilket innebar att Si-Si blev lydnadschampion.
Efter tävlingen gick jag ut och testade rutkonen.  Vid konen la jag en boll men hon gick samma väg som på tävlingen. Det var omöjligt att få in henne i ringen. Först vi färde skicket gick om in och tog bollen. Sedan kastade jag in bollen och då "bröts isen". Jag funderar på om kraftledningen spökade för henne. Det brukar komma en det ljud från dem. I dag talade en förar om för mig att hennes hund hade vägrat att gå över en markkabel. Så kraftfältet kring ledningen kanske spelade en viss roll. Jag kan tänka mig att Si-Si var lite ovan vid det förhållandet,
Jag måste tacka Tina för de fina och duktiga hundar hon "levererat" till mig. Tre lydnadschampioner har det blivit.
En eloge till Märsta-Sigtuna för en snabb resultatredovisning på SBK Tävling. I går eftermiddag låg resultaten ute.

Vårt körsbärsträd står i full blom


2 kommentarer:

Camilla R sa...

STort Grattis Tage & Si-Si! Har varit bortrest i helgen därav denna sena hälsning. / Kram från Camilla R & Orkan

Tages bildblogg sa...

Tack Camilla.
Det var skönt att få den etappen avklarad.