måndag 2 januari 2012

Mitt hundår 2011 ( klicka för att läsa mer)


Mitt hundår 2011 med Fia-Friends Si-Si REGV 1559/2009 
Jag brukar sammanfatta mitt hundår och gör så även i år också. Det kanske kan tyckas vara lite skrytsamt men jag har trevligt när jag gräver i gamla resultat och försöker minnas årets tävlingar. 
Nej, vi försöker inte oss på freestyle.
Foto. Anette Björkman Bergström.
Jag lägger ner en massa tid på träning under året så de dagar jag inte tränar är lätt räknade. En del pengar kostar  det väl också men där är mitt minne dåligt som tur är. En förhoppning är att du som läser detta också får lite nöje av mina nedteckningar.
 Även om det är bra resultat vi lyckat prestera så dyker vi som alla andra lite djupt ibland. En del tävlingar går inte som man tänkt sig. Men som du ser lyckas man för det mesta att komma upp igen. Det kan ta lite tid men oftast går det fortare att komma igen än man anar. Så är det nog för alla. Så hav tröst. Nu till alla våra tävlingar under 2011.
Viksbergs Ridhus Södertälje. Apollogruppen
Hundåret 2011 började med ridhusträning varje lördag så det föll sig naturligt att starta på Apollogruppens ridhustävling i Viksbergs ridhus den 27 februari. Vi hade kört två klass2-tävlingar på hösten utan någon större framgång men ridhus passade Si-Si så vi klippte till med 190,5 poäng  och seger. 
Botkyrka. Botkyrka Bk
Vintern var inte nådig mot oss hundtränare för det var inte lätt att hitta platser att träna på. Så mycket av träningen fick vi förlägga inomhus i källaren vilket naturligtvis har sina begränsningar.
Nästa tävling dröjde därför till den 17 april då Botkyrka hade en tidig tävling. Si-Si började bra med tre 10: or och en 9 :a men sedan missade vi sändandet rutan som låg i kanten på lydnadsplanen. Si-Si blev lite störd av något utanför planen och sprang ut lite snett. Sedan gick det inte att dirigera in henne. Sedan avslutade vi med en 10:a och tre 9: or. slutsumman blev 162 poäng och tredje plats.
Ett av Si-Sis favoritmoment.
Foto. Margot Hjelm
Björsta. Nynäshamns Bk.
Långfredagens tävling i Nynäshamn gick ganska bra förutom apporteringen som Si-Si strulade med så vi bara fick 7,5 poäng. Vi vann ändå på 184 poäng.
Skogås. Skogås Lokala Kennelklubb,
På Skogås lokala Kennelklubbs tävling den 7:e maj fick vi vissa problem. Vid sändandet till rutan stod tävlingsledare till höger om rutan, vilket inte var något fel, men Si-Si  blev tydligen lite rädd för honom för hon drog ut ordentligt till vänster om rutan upp mot skogen. Det var sedan omöjligt att få in henne i den så vi nollade. I apporteringen var hon fortfarande låg så vi fick bara 6,5 poäng. Vi blev 2:a med 154,5 poäng.
Färingsö. Mälarö Bk.
Dagen efter var det dags att tävla på Mälarö BK. Jag var lite nervös för att hon skulle gör en lika dålig ruta där men nu blev det en 10:a och totalpoängen blev 186,5 .
Björsta. Nynäshamns Bk.
Nu fick vi bara vila tre dagar till hemmatävlingen på onsdagskvällen.  I inkallning var hon väldigt låg och hade väldigt dålig fart. Sändandet till rutan gick åt skogen igen exakt på samma sätt som Skogås. Vi blev 3:a på 152,5 poäng.
Haninge. Haninge Bk.
Den 19:e maj tävlade vi på Haninge. Si-Si var åter igen lite låg så hon ställde sig upp på inkallningen med en 6:a som följd. Fjärren gick inte mycket bättre så där blev det 6.5 poäng. Vi vann trots allt på 179,5 poäng. Gissa vad vi hade som tävlingsledare. En lång kille. Nu började jag leta anledningar varför hon inte kunde hålla ihop på Skogåstävlingen, Nynästävlingen och Haningetävlingen. Förklaringen borde vara enkel. De tävlingarna leddes av stora killar med manliga röster medan alla andra tävlingar vi hittills kört hade haft kvinnliga tävlingsledare. Dessutom hade jag på träning inte haft någon kille som ropat. Nu blev det ändring. Killar fick ropa på träningar dessutom högt och tydligt så Si-Si skulle vänja sig.
Det var snart dags för Si-Si att löpa så möjligen kunde löpet bidra till att hon krånglade lite. Vissa jag talde med var säkra på att detta var förklaringen. Jag var inte  lika säker för mina tidigare tikar hade inte visat sådana tendenser.
Bro. Bro-Håbo Bk.
Taktiksnack.
Foto Bro-Håbo Bk
Pipisarnas segrande lag.
Foto Bro-Håbo Bk
Jag anmälde oss till Bro-Håbo den 21-22/5 . Tävlingen är både en cup och lagtävling. På lördagens morgon kom jag i god tid till klubben. Där möttes jag av Mona Karlsson som frågade om jag ville vara med i hennes lag. Ingen tvekan. Ett kanonlag med hennes hundar och Si-Si. Enda orosmolnet var att jag råkade få "nackspärr" på lördagsmorgonen. Men salva och en stor varm halstuk gjorde susen. Vädret var lite halvmulet och blåsigt med ganska hårda vindbyar kring molnen men inget som direkt skulle påverka hundarna. Jag hann inte mer än starta fria följet då det kom en kraftig vindby så jag nästan blåste ikull. Jag fortsatte marschen men tyckte att sträckan började bli lång. Kastade en snabb blick över axeln och då såg jag att domaren och tävlingsledaren stod och vinkade till mig. Jag hade helt enkelt inte hört hennes kommandon o vinden. Kanske läge för hörapparat. Jag fick starta om och tävlingsledaren gick närmare så kommandona hördes. Si-Si gick kanon och vann klassen på 194,5 poäng så nu var vi i med i söndagens final. Skönt att veta det inför söndagen. Mona gjorde två fina tävlingar i klass tre och elit. Så hon var också finalklar med sina två hundar.
Totalsegrare,
Foto, Bro-Håbo  Bk
På  söndagen gick det också bra för vårt lag Pipisarna. Både Mona och jag vann våra klasser. Si-Si gick lite sämre i dag och fick 189 p. Sent på eftermiddagen gick finalen. Detta var vår första cupfinal så det var ju spännande att se hur Si-Si klarade två dagars tävlingar och en final uppe på det hela. Si-Si verkade koncentrerad under finalen och våra paradmoment inkallning, hopp och apportering gick kanon men fria följet hade jag ingen aning om hur det gick. Hur långt skulle våra poäng räcka?
Vi prisutdelningen började man med lagtävlingen och där trodde jag nog att vi skulle vinna efter som både Mona och jag vann våra klasser och verkad gå bra. Visst vann vi lagtävlingen. Prisutdelningen för cupen blev nervösare men vi vann i alla fall hela cupen. Dagarna efter började Si-Si  löpa. Vilken tur jag hade.

Prisutdelning klass 2
Foto Patrik Hulting


Björsta. Nynäshamn. Efter en månads vila 
och löp för Si-Si var det dags för Skärgårdscupen på hemmaplan. Frågan var om jag skulle ställa upp eftersom jag jobbade hårt innan och skulle vara speaker på cupen. Det är inte lätt att både jobba och tävla för det blir lite rörigt och svårt att koncentrera sig. Sista dagarna bestämde jag i alla fall att tävla för skojs skull. Jag fick starta  först båda dagarna och ingen protesterad mot detta. Skönt för mig så jag kunde ägna mig åt att jobba. Vi vann konstigt nog båda dagarna och ändå konstigare var att jag hade samma poäng båda dagarna 198 poäng endast två missade.  
Segrare i SC
Foto Patrik Hulting
 Nu var vi i vår andra final men att vinna här var inte att tänka på eftersom jag visste att det var många duktig hundar i  finalen. Vi startade först igen. På Skärgårdscupen får man inte välja några moment så det är fritt följ, inkallning och hopp som gäller. Det två sistnämnda är våra favoritmoment så det kändes bra. De momenten gick nog perfekt. Bedömningen i cup är ju alltid sluten så ingen vet något om poängen. Så det blir väldigt spännande. Trots mitt speakande under cupen lyckade jag vinna den över de andra duktiga hundarna.




Södertälje. Södertälje Bk
En månad senare den 8:e augusti startade vi i Södertälje. Si-Si var återigen lite låg och nollade sändandet till rutan. Det var helt omöjligt att dirigera ut henne till rutan så vi fick bryta. fjärren gick följaktligen heller inte bra. Vi blev i alla fall tvåa på 157,5 poäng.
Björsta. Nynäshamns Bk.
Den 28 :e augusti  var det hemmatävling på klubben. Si-Si gick kanonbra och gjorde sin bästa tävling i klass 2. Vi vann på 198,5 poäng vår högsta poäng.
Böda Öland. Småland-Ölands Kennelklubb.
Prisutdelning.
Domaren Hans Johansson t.v.
Foto Margot Hjelm
Första helgen i september hade vi planerat en liten tur till Öland och då passade det bra att tävla två dagar på Bödas camping där det samtidigt var en stor hundutställning. Domaren som dömde de båda dagarna hade dömt mig och Kajsa några gånger. Eftersom tävlingsledaren blivit sjuk fick domaren också vara tävlingsledare något jag aldrig varit med om. Han klarade detta galant och kommenterade också våra betyg under tävlingen.  Vi vann båda dagarna  med 193,5 och 195,5 poäng. Detta var enligt planerna vår sista klass 2.
Bro centrum. Bro-Håbo Bk.
En vecka senare var det ny tävling för oss i Bro. Denna gång gick tävlingen mitt i Bros centrum i samband med en stor fest Det var mycket folk i farten men det var träning för oss. Dessutom var det vår debut i klass 3. Si-Si gick jättefint och ända fram till hoppet med där lyste orutinen i klassen igenom. När hon tagit apporten som hamnade lite snett från hindret sprang hon in bredvid det direkt till mig. Så det blev en nolla. Våra 268.5 poäng räckte dock till seger.
Björsta. Nynäshamns Bk.
Pallen St KM
Foto Anette Björkman Bergström
Den 18 september var det dags för vårt KM. Förra året vann vi lilla KM, I år gällde det stor KM. Som vanligt var inledningen stabil men vid metallapporteringen fick jag väl hjärnsläpp och skickade iväg Si-Si innan tävlingsledarens kommando så det blev en klar nolla. Vi hade tur och vann med några poäng. 288,5 med en nolla var ju annars bra.
Björsta. Nynäshamns Bk.
Hemmatävlingen den 23 oktober blev den bästa  rent poängmässigt, Då vi vann på 300 poäng.
Tyresö. Tyresö Bk.
Halloween cup på Tyresö den 1:a oktober blev en trist tävling för mig. Jag hade i några veckor haft problem med mina luftrör men trodde att med torrare luft så skulle det bli bättre. När jag kom fram kände jag att så inte var fallet. Tävlingen gick inget bra jag var inte alls i form och Si-Si märkte naturligtvis detta. Vi blev i alla fall tvåa på 232 poäng tre efter segraren.
Resultat från finalen.
Foto Tage Hjelm
Pallen Nacka Cup.
T.v. Nina Källhager, Tage Hjelm  Camilla Appelgren
Foto Casimir Artman.
Fritt följ i finalen.
Foto Casimir Artman
Nacka. Nacka Bk.
Sista tävlingen i klass tre och sista för året blev en riktig rysare. Jag  har vunnit Nacka cup tre gånger med Nancy men sedan har jag haft otur med löp så nu hoppades jag att göra ett bra resultat där. Vädret var uruselt med kraftig blåst och några plusgrader. Det visade sig att den byiga vinden skull göra det svårt för alla. Vi missade vittringen men vann i alla fall på 246 poäng och fick en finalplats. I finalen körde vi fritt följ, inkallning samt mina valda moment metallapport och hoppapport. Det var mörkt så vi körde finalen i elljus. Si-Si gick otroligt bra i finalen och vi lyckades vinna den även om hon var lite orolig. Så det blev till slut en fjärde seger i Nacka cup och vår tredje cupseger år 2011. 
Året avslutades på Björsta. 31 december.
På nyårsaftonen avslutade vi 2011 i klubbstugan tillsammans med 10 andra medlemmar som ville fira ett lugnt nyår.
Foto. Tage Hjelm

Vi har tävlat 15 gånger i klass 2 och vunnit 11, kommit tvåa 2 och trea 2 gånger. Högsta poängen blev 198,5 och den lägsta 152,5. I klass 3 tävlade vi  7 gånger. Segrade 6 och kom tvåa 1 gång. Där blev vår högsta poäng 300 och lägsta 232. Jag undrar om vi någonsin får ett lika bra år.

"Nu hoppas vi  på ett nytt fint hundår."
Foto. Tage Hjelm  i väntan på finalen Nacka Cup 2011
Material  från:               Ett Varmt tack till alla arrangörer för trevliga tävlingar.   
SKK hunddata.
Tages hundsida
Anette Björkman Bergström foto
Patrik Hulting foto
Casimir Artman foto
Margot Hjelm foto
Bro-Håbo Bk
Tack också mina träningskompisar för detta år.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Man fattar inte ibland hur imponerande du och Si-si är tillsammans.Jösses vad det har gått bra många gånger.
Ska bli kul att följa er 2012
Kram Anette

Tages bildblogg sa...

Tack Anette.
Du har stor del i våra framgångar eftersom du hjälpt oss så mycket.
Så du är väldigt delaktig i det hela.
Kram
Tage