söndag 11 september 2011

Si-Si:s debut i trean.

Tyvärr var det inte metallapport hon apporterade. Bilden från träning i juli,
Lite nervöst var det allt att åka till Bro centrum för att göra debut i trean. Egentligen borde man inte vara det för man hade ingen press på sig att prestera höga poäng eftersom det var debut. Men nu sitter det förmodligen en liten gubbe på högeraxeln och säger att man ska vinna.
Träning av de nya momenten hade krånglat lite i veckan. Vittringen som fungerat perfekt tidigare gick inte alls för det blev fel pinne i flera dagar Fjärren var väl inte hundra i klass 2 och inte blev det bättre när hon skulle ställa sig också. Då kom verkligen osäkerheten.  Det var väl på gränsen att vi skulle få betyg på momentet.Till och med sändandet till rutan började krångla, då hon sprang till vänster om den. Dagarna innan fick jag ägna åt att korrigera felen så mycket som möjligt. Så mitt mål var i alla fall att med lite tur klara ett 1:apris. Dessutom var hon ovanligt vild när vi kom fram till tävlingsplatsen. Jag värmde upp henne ordentligt så det började kännas bra.
Sittandet och platsliggningen blev full pott. I fria följet kändes hon lite osäker och fladdrig men men det räckte till en 8. Sättande under gång gick jättebra. 9,5p. Inkallningen oroade jag mig inte för eftersom hon den senaste tid bara gjort tior där och läggandet fungerat på träning. Vi fick också 10p.
Sändandet till rutan gick perfekt. 10p. Hoppapporten hade fungera jättebra på  på träning, men när jag kastade apporten studsade den ut åt höger utanför hindret. Jag var bredd att dirigera in henne över hoppet men hann aldrig göra något förrän hon glad kom in  med den. Vi fick naturligtvis noll. Konstigt att missa det moment som hon var så säker på. Metallapporteringen gick utmärkt 10p. Vittringsapportering blev lite nervös men hon fixade rätt pinne galant..( jag hade nog slarvat med pinnarna jag tränat på för de hade legat i bilen i flera veckor så de var ju inte rena från min lukt)Problemmomentet fjärrdirigering fungerade halvskpligt hon gjorde alla skiften dock tveksamt.
Totalt fick vi 268,5 p och lyckades vinna på det.
Så det gick ju över förväntan och det är ju glädjande att hon håller så hög standard i de flesta momenten.
Skönt att ha uppflyttningen till elit klar.
Nu blir det hårdträning i problemmomenten.
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Maud sa...

Grattis till din nya elithund! En riktig liten pärla du fått! Lycka till i fortsättningen!
Kram Maud

Tages bildblogg sa...

Tack Maud. Jag gilar henne.
Hur det än går på tävling så är hon jättetrevlig i alla lägen.
Hoppas vi ses.
Kram
Tage