söndag 11 november 2007

Fårvakt

Fars dag. Tänk att någon gång få vara världsbäst. Inte illa.

Foto Magnus

I dag har jag hjälpt Anette med klövklippning. Jag gör som vanligt inte mycket nytta men jag är ganska bra att hålla fast fåren mellan benen, trots att jag är hjulbent och kobent och inte duger till att mota grisar. Visserligen stod jag i mål i både handboll och fotboll när jag var grabb och det blev konstigt nog inga tunnlar.

Ja så har fårvaktarsäsongen börjat. Nu är det ju inget heltidsarbete utan ett par timmars trevlig sysselsättning en dag i veckan. Hundarna gillar naturligtvis jobbet. Tänk att får komma ut till fårhagen och leta upp får flocken, Vilket drömjobb. Kajsa är toppen på att leta för hon springer glatt ut och efter 10 minuter så kommmer hon oftast med hela flocken.

I fredags stog större delen av flocken och åt lunch vid foderhäcken när vi kom ut, men fem får var på rymmen någonstans på udden. Vi gick ner mot en liten vik men inga rymmare i sikte. Då skickade jag Kajsa. Nancy och jag gick upp på den lilla bergsåsen och när jag haltat mig upp kommer Kajsa lugnt och fint med hela flocken. Hon hade hittat de fem rymmarna och samlat ihop dom med de övriga . På vägen tillbaka fick Nancy hjälpa till att driva flocken. Första snön kom här i lördags.
Inte mycket att åka skidor på.

Inga kommentarer: