söndag 10 maj 2009

Fårjobb och sjukgymnastik

Arkivbild. Kajsa vallar.
I dag var vi ute på ett litet fårjobb. Det var Anette som blivit kontaktad av en fårägare som inte lyckats att flytta alla fåren till en ny hage. Två tackor med lamm vägrade att gå in i den nya hagen som började med en smal korridor. Kajsa fick spela huvudrollen medan vi andra endast försökte passa fåren så att de inte smet upp i fårhuset. Kajsa började lugnt och fint med att trycka fram dem mot korridoren vilket inte var helt lätt eftersom den ena tackan var ganska tuff och inte ville flytta sig. Kajsa tryckte henne sakta upp mot korridoren men helt plötsligt vände hon om och stack iväg upp mot fårhuset. Med endast tio meter från fårhuset lyckades Kajsa att stoppa dem sedan förste hon ned dem mot korridoren och då var smekmånaden slut tyckte Kajsa. Sedan var det en enkel match att trycka in tackor och lamm i korridoren och den nya hagen. Det är kul att Kajsa är så suverän att hantera får fast hon inte tränar så mycket vallning men det verkar som hon tänder till när hon får göra ett riktigt fårjobb. Man blir riktigt glad när man ser henne jobba så fint och lyder till hundra procent i knepiga situationer. I onsdags var jag till sjukgymnasten och fick behandling av min muskel. Han trodde att jag fått kramp i den och i fredags fick jag en ny behandling och nu verkar den bli allt bättre. Träningen med Nancy går långsamt framåt så hon fixar nog att tävla på SM så det är mig det hänger på. Det stora problemet är om jag klarar språngmarchen. Än har jag inte vågat testa ett enda steg.

Inga kommentarer: